"Kineska kombinacija kapitalizma i političke diktature mogla bi da privuče pojedine lidere u regionu na jugoistočnom krilu kontinenta", rekao je Johanes Han za portal Politiko.
Kako navodi evropski komesar, iako u poslednjih nekoliko godina postoji zabrinutost zbog uloge Rusije na Balkanu, više razloga ima za neprijatnost zbog Kine, koja ima značajna ulaganja u infrastrukturne projekte na tom području.
Na pitanje o mogućnosti da Peking stvori "trojanskog konja", koristeći finansijsku snagu kako bi stekao političku kontrolu nad zemljama koje teže pridruživanju EU, Han je podsetio da je auto-put u Crnoj Gori izgradila i finansirala upravo Kina.
"To je upravo slučaj sa čuvenim auto-putem u Crnoj Gori. Ovo je neka vrsta šablona, ili da kažemo poslovnog modela Kineza da ponude više ili manje privlačne pozajmice, a zatim, ukoliko im ne služite, oni to pretvore u kapital", rekao je Han, upozorivši da treba biti svestan strateškog koncepta Kine i reagovati na adekvatan način.
To će, ocenio je Han, biti jedan od najvećih izazova za Evropu.
Navodi da se slaže s Makronom da bi Unija, pre planiranja proširenja, trebalo da se usredsredi na reformisanje bloka, ali naglašava da građani zemalja Zapadnog Balkana "imaju pravo da postanu građani EU" i da se reforme i pregovori mogu sprovoditi u isto vreme.
Ističe da je Unija suočena sa izborom između "izvoza stabilnosti u region i uvoza nestabilnosti u blok".
Han je izrazio uverenje da bi pregovori sa Albanijom i Makedonijom mogli početi tokom sledeće godine, te da je to veoma obiman posao za koji se nada da može biti završen u roku od 14 meseci.
S obzirom na to da trenutni planovi Unije ostavljaju BiH i samoproglašeno Kosovo bez makar privremenog roka za početak pregovora, Han kaže da izdeljena politička struktura BiH, kao rezultat Dejtonskog sporazuma iz 1995, mora da se promeni, a kao jednu od velikih prepreka za Prištinu navodi odnos sa Beogradom koji, kaže, mora da se reši.
Han je napomenuo i da se vlast samoproglašenog Kosova u većoj meri oslanja na prihod od carina i da to mora da se promeni pre nego što bude moguće pridruživanje jedinstvenom tržištu EU.
Komentari (0)
Ne postoji komentar!