Izvor: Tanjug
Do sada, praksa je bila da ukoliko poslodavac odluči da u petak poslepodne isplati zaradu radnicima, novac je mogao da "legne na račun" tek u ponedeljak, ili, u slučaju da je praznik - tek nakon njega. Građani će novac moći odmah da podignu na šalteru ili na bankomatu, a banke su dužne da im omoguće pristup njihovom novcu 24 sata tokom cele godine. Instant plaćanje će biti moguće i putem telefona za sve građane koji, na primer, žele da svoje račune u prodavnici plate na ovaj način. Troškovi će biti niži u odnosu na plaćanje karticama, jer banke prilikom svakog provlačenja kartice kroz terminal uzimaju proviziju. Kako ističu u NBS, instant plaćanja predstavljaju pravu revoluciju u svetu plaćanja, imajući u vidu da će omogućiti prenos novčanih sredstava sa računa na račun u režimu 24 sata nedeljno tokom cele godine, sa trenutnom dostupnošću sredstava korisniku. To znači da će za svega nekoliko sekundi onaj kome je plaćanje namenjeno dobiti sredstva na svom računu, a onaj ko plaća potvrdu da je plaćanje izvršeno i sredstva odobrena. Banke koje budu pružale usluge instant plaćanja biće u obavezi da omoguće instant plaćanja na šalterima u okviru svojih ekspozitura, kao i korišćenjem elektronskih kanala poput internet i mobilnog bankarstva (opciono mogu jedno ili drugo, ali najkasnije do 1. aprila 2019. godine nakon čega moraju omogućiti instant plaćanja klijentima na svim kanalima na kojima omogućavaju plaćanja). Platni sistem Narodne banke Srbije takođe omogućiti i da se prenese novac primaocu, a da se ne mora znati njegov broj tekućeg računa. Biće dovoljno da se zna broj mobilnog telefona, budući da sistem za instant plaćanja daje mogućnost da klijenti povežu broj svog mobilnog telefona sa tekućim računom, tako da ukoliko neko želi da im uplati novac nije potrebno da zna broj tekućeg računa već je dovoljno da ima broj telefona memorisan u imeniku na svom mobilnom uređaju. Dostavljanje podataka o računu i u aplikacijama Novina koju donosi sistem za instant plaćanja je i usluga prezentovanja podataka o računu ili tzv. "Electronic Bill Presentment and Payment". To znači da će veliki izdavaoci mesečnih računa za usluge poput mobilnih operatora, operatora kablovske televizije, preduzeća koja se bave snabdevanjem električnom energijom i vodom, pružaoci ostalih komunalnih usluga, imati mogućnost da podatke o tim računima u elektronskoj formi (korišćenjem odgovarajućih poruka) dostavljaju u e-banking ili m-banking aplikacije na zahtev korisnika tih aplikacija - građana i privrede. Banke koje budu pružale ovaj servis klijentu će omogućiti da u svojoj e-banking ili m-banking aplikaciji pošalje zahtev za dostavljanje podataka o računu. Taj zahtev banka će preko platnog sistema NBS proslediti ka izdavaocu računa koji na osnovu tog zahteva dostavlja podatke o računu. Podaci o računu se prikazuju u aplikaciji korisnika i ukoliko korisnik želi da izvrši plaćanje klikne na opciju "plati", nakon čega se prikazuje popunjen platni nalog (podacima iz računa) koji klijent potvrđuje. Instant plaćanja na prodajnom mestu Posebna pažnja je posvećena i stvaranju uslova za instant plaćanja na prodajnom mestu. Tako je propisano da će sve banke koje trenutno pružaju uslugu izdavanja ili prihvatanja platnih instrumenata, na primer platnih kartica, biti u obavezi da od 1. aprila iduće godine omoguće instant plaćanja na prodajnom mestu (fizičkim i internet prodajnim mestima) i to najmanje korišćenjem dvodimenzionalnog bar koda tzv. QR (Quick Response) koda. Praktično od tada će banke biti u obavezi da potrošačima i trgovcima ponude aplikativna rešenja koja će omogućiti prezentovanje i skeniranje QR koda bilo od strane potrošača ili trgovca. Banke će moći da ponude i druga platna rešenja koja nisu bazirana na QR kodu (na primer na NFC tehnologiji) ali je QR kod izabran zbog činjenice da NFC tehnologiju nemaju svi modeli pametnih telefona. U sklopu priprema za početak rada platnog sistema za instant plaćanja Narodna banka Srbije donela je set akata kojima se uređuje rad ovog sistema ali i odluke kojima se uređuje način pružanja ovog inovativnog servisa korisnicima platnih usluga, navode u NBS.
Komentari (0)
Ne postoji komentar!